tisdag 20 mars 2012

Göteborg 2012 - 03 - 20

Göteborg 2012-03-20 Vi är nu hemma sedan 2 dagar. Sedan senaste inlägget har vi i 1 vecka befunnit oss i det arabiska landskapet. Efter en 4 timmars flygtur från Goa med mellanlandning i Mumbai kom vi vid midnatt 10 mars fram till Abu Dhabi, där vi hämtades av Mattias. Dagen efter åkte vi med Mattias till hans sängfabrik där vi imponerades av den handgjorda tillverkningen av soffor och sängar. Vi hängde med Mattias på några uppdrag bl.a. till en svensk familj som beställt soffor. Till ytterligare några kunder. Kvällen blev sen och vi var ju inte längre alls vana vid arbete så det blev lite tröttsamt. Vi hittade dock en pub där vi spelade biljard med 2 st. sheiker. Nästa dag gick vi till Cornichen = stranden och vilade upp oss i solen. På kvällen till restaurang och några skumma ställen. På tisdag 13/3 upprepades gårdagens övningar, med den skillnaden att vi gjorde lammbiffar med potatismos till vår snälle värd Mattias när han kom hem från fabriken. TW klippte sig men blev hånad för att det såg gubbigt ut i nacken. På fredagen skullke Mattias köra oss till Oman (66mil t.o.r.) för att HV skulle klippa sig i land nr. 24. Det blev väldigt kort men bra. TW var också tvungen att klippa sig för andra gången på 3 dagar för att inte utstå ännu mer smälek. Sista dagen innan avfärd till Sverige åkte vi till den fina F 1-banan. Besökte även golfbanan Yas Links där världselitan varje år spelar. Mattias och HV gick en 9-håls runda. Överallt i Dubai och Abu Dhabi var det en otrolig lyx. Det mesta andades rikedom utöver vad en vanlig svenson kan föreställa sig, speciellt i jämförelse med den fattigdom och misär, som vi upplevt under våra månader i Indien. Vi är nu i alla fall hemma utan synbara tecken på umbäranden. På planet hem var vi mycket nöjda med att inte ha tappat eller glömt något under våra många hotellbyten och flygresor. Emellertid märkte vi strax efteråt att den kära ukelelen var borta. Ukelelen som glatt så många under resan med fina toner och tillhörande sång. Vi var också glada att inte ha varit sjuka eller haft andra krämpor. Väl hemkomna på söndagen kände vi oss på topp. Men man skall inte vara för säker på någonting. Redan efter 7 timmar i Sverige blev HV helt utslagen. Det forsade vätska ut överallt och han mådde pyton i 1,5 dag. Så vi kan säga oss haft en stor portion tur med det mesta. Nu är det härliga äventyret över och vi skall försöka göra en summering och kanske kommer det i någon form som ni vänner och bekanta kan ta del av. Bloggen stängs härmed och vi hoppas att alla ni som tagit del av vår kamelresa har haft behållning och nöje av bloggen. Varma (numera kalla) hälsningar Hasse "Hatti" Vinbladh och Thomas Rhino" Weiner.
Halvindier med helsvenska damer
Orörlig kamel
Biljardparti Sverige - Abu Dhabi
Skön soffa (svensk)
Vackra luminiosa (kan beställas av HV)